Anders Mildner

En pågående undersökning kring förändrad kultur och sociala medier.

Två dagar efter FRA

När jag undervisar studenter om medier, brukar jag peka på sådana här historier och be dem fundera över vem som använder medier hur och för vilka syften.

Vad är egentligen en ”nyhet” och är det möjligt att presentera en sådan utan att journalisten (medvetet eller omedvetet) går någon annans ärenden? Det brukar bli intressanta diskussioner.

Hade det varit otänkbart att medierna själva fört den här sortens samtal? Nu när vi går in i en valrörelse? Jag tycker inte det.

Bara några dagar innan FRA-lagen börjar gälla, lanserar alltså moderaterna sig som ett parti som är “tufft” i integritetsfrågorna. Som tycker att medborgarna finns med i massor av “onödiga” register. Är det ett parti som tittat för mycket på Barry Levinson-filmer eller ett parti som är duktigt på att hantera medier?

Döm själva. Säkert är att registerutspelet bara är det första av många. Vägen till riksdagsvalet 2010 kommer att vara kantat av partiföreträdare som försöker övertyga oss om att just deras parti värnar integriteten på det bästa sättet.

Det är då vår plikt att påminna dem om att de faktiskt kopplade in de där kablarna. Att de faktiskt skapade alla de där lagarna som möjliggör övervakning och ökad kontroll av vår kommunikation. Och att de gjorde detta trots ett massivt folkligt motstånd.

Det är oändligt svårt att se hur dessa människor skulle kunna kallas för trovärdiga i ett integritetsfrämjande sammanhang – utan att man samtidigt skulle behöva devalvera hela begreppet och helt ändra förståelsen av det.

Och nej, det är inte rimligt att tro att något av blocken ändrar grundinställning och aktivt börjar att arbeta för att riva upp de beslut som redan fattats. (Visst, Mona Sahlin brukar ju säga att hon vill just detta, men i praktiken innebär hennes linje endast att lagen kan komma att se lite annorlunda ut efter ett maktskifte – inte att FRA-kablarna klipps av).

I den matthet som präglar debatten nu när FRA-lagen är ett faktum, kryper andra funderingar fram. Ibland som försåtliga argument för den statliga övervakningen, ibland som vettiga frågor om vilken tidsanda vi håller på att skapa.

För hur ska vi egentligen ställa oss till det faktum att vi som enskilda individer delar med oss av mer och mer privat information, att vi blir mer och mer transparenta, att vi drar allt färre gränser mellan det intima och offentliga – och samtidigt protesterar mot att staten övervakar oss? När vi ändå själva frivilligt öser ut den här informationen till allmän beskådan?

Just nu är detta en av de vanligaste frågor som jag möter. FRA-debatten verkar till slut ha landat och människor undrar, lite trevande: var det där bråket egentligen något på riktigt, eller var allt bara trams?

Och det finns ett väldigt enkelt svar på frågan. Den personliga transparensen är en effekt av en framväxande kultur. Men myndigheternas övervakning är inte ett utslag av denna kultur, utan ett direkt och medvetet hot mot den.

Och som Beta Alfa noterar, så är FRA numera en nästan icke-existerande fråga på de flesta partipolitiska bloggar, om man tittar på den nya fiffiga tjänsten Politometern.

Så vad har vi? En riksdag som har lagt en fråga åt sidan. En opposition som vill riva upp lagen, men ersätta den med en hyfsat snarlik historia. Engagerade politiker som är oengagerade i just denna fråga.

Ja, allt talar för att vi går mot en mycket märklig valrörelse. För en sak är säker: integritetsfrågorna kommer inte gå att sopa under mattan. Inte längre. De är alldeles för starkt förknippade med oss och våra liv för att det ska vara möjligt.

Ta det som ett nyårslöfte, så här några veckor i förväg.

2009-12-03
Permalink | Kommentera | Trackback URL

9 Comments

  1. Posted 2009-12-03 at 17:05 | Permalink

    “Och som Beta Alfa noterar, så är FRA numera en nästan icke-existerande fråga på de flesta partipolitiska bloggar, om man tittar på den nya fiffiga tjänsten Politometern.”

    Nu sa du väl fel ändå? Politometern listar ju FRA och FRA-lagen som topp-två just nu? http://www.politometern.se/

  2. Posted 2009-12-03 at 17:14 | Permalink

    Ja, på ett sätt sa jag nog fel, om man kollar Politometerns topplista. Men om man ser till procentantalet – http://www.politometern.se/om/fra/ – så är det ju en knappt existerande fråga.

  3. Posted 2009-12-03 at 17:34 | Permalink

    Jag tror vi måste böra lära oss läsa politometern :-) För att ta ett ämne som listas som “hett just nu”, globalisering, så ser det ut såhär:

    http://www.politometern.se/om/Globalisering/

    eller ta ett annat, föräldraförsäkringen:

    http://www.politometern.se/om/F%C3%B6r%C3%A4ldraf%C3%B6rs%C3%A4kringen/

    Jag skulle alltså vilja tolka de siffrorna du pekar på som att FRA-frågan *är* stor … Men det är ju klart, det är ett visst mått av önsketänkande där.

  4. Posted 2009-12-03 at 17:46 | Permalink

    ja, precis, vi får lära oss läsa den. det behövs kanske lite möjligheter att komma djupare ner i datan för att få ett riktigt svar. kollar man månadskurvan, så ser man iofs att ämnet försvinner så fort det inte är i riksdagen eller aktualiseras genom att en lag träder i kraft.
    jag gillar dock tanken med politometern mycket, ska bli kul att följa den.

  5. Posted 2009-12-03 at 22:21 | Permalink

    Anders:

    Du skriver jättebra och viktiga saker, men nu läser du allt politometern fel. FRA och FRA-lagen ligger på båda topp-placeringarna där. :)

    Om man istället kollar på populära sökord, där man kan se verkliga siffror, ser man följande:

    *
    1. Fra-Lagen (329 sökningar)
    *
    2. Fra (274 sökningar)
    *
    3. Sociala Medier (178 sökningar)
    *
    4. Ted Valentin (177 sökningar)
    *
    5. Politometern (153 sökningar)
    *
    6. Feminism (103 sökningar)
    *
    7. Kärnkraft (55 sökningar)
    *
    8. Flyktingpolitik (54 sökningar)
    *
    9. Ipred (52 sökningar)
    *
    10. Föräldraförsäkring (51 sökningar)

    FRA-relaterade sökningar har alltså c:a 600 sökningar (senaste dygnet?), att jämföra med tvåan/trean sociala medier och Ted Valentin, som ändå borde ligga högt just nu. Speciellt med tanke på vilken site sökningen sker på.

    Så jag skulle säga att FRA “kicks ass” in the blogosphere dessa dagar i alla fall. :)

    Hade varit intressant att få ut statistik på säg fem år tillbaka. Hur fördelningen skulle se då..

  6. Posted 2009-12-04 at 12:38 | Permalink

    OlofB: Tack! Men, jag kanske skrev lite otydligt här. Att FRA lever som fråga i bloggosfärerna är jag helt med på, liksom att folk söker på det. Men jag tycker fortfarande inte statistiken från politikerbloggarna visar en bild av att ämnet är stort bland dessa. Eller har jag fel?
    Ämnet nämns i 0,5 procent av inläggen från kd, 0,7 från m, 1,1 från s…
    Hur ser ni på dessa siffror?

  7. Posted 2009-12-06 at 15:04 | Permalink

    Anders;

    Aha ja då förstår jag vad du menade. Nej om man mäter över totala blogginlägg över tid så hamnar man på låga siffror. Frågan är hur dessa siffror ändå jämför sig med andra frågor..? Ska gå och kika direkt.

    Flyktingpolitik
    Parti-mätaren: Vänsterpartister är de som oftast bloggar om “Flyktingpolitik”. Ämnet nämns i cirka 0,29% (1 av 339) av blogginläggen från vänsterpartister.

    feminism
    Parti-mätaren: Vänsterpartister är de som oftast bloggar om “Feminism”. Ämnet nämns i cirka 0,49% (1 av 203) av blogginläggen från vänsterpartister.

    Arbetslöshet
    Parti-mätaren: Socialdemokrater är de som oftast bloggar om “Arbetslöshet”. Ämnet nämns i cirka 2,71% (1 av 37) av blogginläggen från socialdemokrater.

    Intressant! Och som Mikael sade, vi får väl alla lära oss att värdera dessa siffror/staplar efterhand. Utmärkt tjänst den där politometern!

  8. Posted 2009-12-06 at 19:38 | Permalink

    Jag såg filmen Hajjen igår, gick på SVT1 om jag inte missminner mig..

    En intressant sak som dök upp in en konversaition av en WWII veteran var att all förändring har kommit från enskilda individer eller grupper. _Aldrig_ från politiskt håll, några exempel var Ghandi, Slaveriet, kvinnlig rösträtt etc…

    Det samma kan man ju säga om miljöfrågorna på senare tid och nu integritetsdebatten.

    (En liten parantes såhär på söndagskvällen.)

  9. Freddy K
    Posted 2009-12-06 at 21:48 | Permalink

    Å ena sidan har vi de “integritetskränkande” registren hos myndigheter, å andra sidan saker som FRA, IPRED, Acta, mm.

    Snacka om att sila mygg och svälja kameler…

    Men, en teknisk samordning av registren mellan myndigheterna skulle kunna minska antalet register kraftigt. Denna minskning skulle i praktiken innebära en ökad integritetskränkning eftersom den digitala bilden av individen skulle bli tydligare.

4 Trackbacks

  1. [...] och sällan har det känts så tydligt som i det här fallet. Däremot gör jag gärna reklam för Anders Mildner. Vare sig han bär tomteluva eller [...]

  2. [...] Copyriot, Isobel Hadley-Kamptz, vänsterteknik, Anders Mildner [...]

  3. [...] Två dagar efter FRA- Måste-läsning från Anders Mildner om FRA och den kommande debatten. (PS: tack för länken Mildner) [...]

  4. [...] får det annars tufft i valet. Anders Mildner skriver klokt som alltid kring det svalnande intresset för FRA. Och fan vet hur odygdiga vi nätmedborgare egentligen är? En svart tisdag var det i alla fall [...]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

  • RSS

  • Lifestream